citeşti...
→ SOUTH KOREA DEX

HAINE TRADIŢIONALE COREENE

 Coreenii îşi păstrează tradiţiile şi acordă o atenţie deosebită obiceiurilor naţionale. Ei poartă hanbokul la sărbătorile în familie, dar şi la festivalurile dedicate acestui costum tradiţional şi nu numai. Hanbokul a devenit cunoscut la noi prin dramele coreene care se difuzează la posturile tv din ţară. Datorită acestor drame, valul coreean a luat un avânt considerabil şi tot mai multă lume doreşte să intre în legătură cu această cultură, inclusiv să-şi achiziţioneze un hanbok (fac şi eu parte din această categorie). Există, în Coreea de Sud, peste 50,000 de producători, câteva festivaluri şi târguri cu vânzare care promovează acest frumos costum care se numeşte hanbok. 

   Hanbokul este purtat atât de bărbaţi, cât şi de femei, acesta variind în funcţie de sex, vârstă, perioada anului, statut social şi tipul de eveniment la care este purtat. Deşi în limba coreeană cuvântul hanbok literalmente înseamnă „haină de origine coreeană”, astăzi, termenul desemnează îmbrăcămintea tradiţională din timpul dinastiei Joseon şi este purtată de sărbători şi la festivalurile tradiţionale. Hanbokul este caracterizat de culori vii şi linii simple, fără buzunare. Din motive practice, hanbokul modern a trecut prin schimbări majore de-a lungul secolului 20 şi nu mai seamănă exact cu cel din dinastia Joseon. Primele însemnări în care este menţionat hanbokul, le găsim în Antichitate, în perioada timpurie a Celor Trei Regate (sec. 3 î.Hr.). Există picturi murale din timpul regatului Goguryeo care înfăţişează design-ul de bază al hanbokului. Hanbokul îşi are originile în stilul hainelor purtate de nomazii scito-siberieni din nordul Asiei. Reflectând originile nomade din nordul Asiei, hanbokul a fost creat pentru a facilita deplasarea dintr-un loc în altul

Hanbokul este format din două piese vestimentare, fără nasturi sau buzunare, fiind strâns cu ajutorul unui cordon. În mod tradiţional, bărbaţii purtau „jeogori” (vestă),  „baji” (pantaloni) şi „durumagi” (manta) cu o pălărie, centură şi pantofi.

Recunoaşteţi personajul din imagine?

Recunoaşteţi personajul din imagine?

Jeogori feminin

Costumul feminin este format din „jeogori” (vesta) cu două panglici lungi legate în aşa fel încât să formeze un „otogoreum” (buclă), o fustă  cu talie înaltă numită „chima”, „beoseon” (şosete albe de bumbac) şi pantofi care seamănă foarte mult cu balerinii pe care îi purtăm în zilele noastre.

Hanbokul şi-a păstrat structura de-a lungul timpului şi doar jeogori-ul a suferit unele schimbări în  timpul dinastiei Joseon: a devenit tot mai strâmt şi scurt. Din cauza războaielor şi perioadelor grele din punct de vedere economic care au dominat ultimii ani ai dinastiei Joseon, jeogori-ul feminin s-a scurtat atât de mult încât de abia mai acoperea sânii, iar femeile au fost nevoite să poarte o altă piesă vestimentară pe dedesupt, numită heoritti. Femeile de rând şi cele sărace renunţau la acestă piesă vestimentară şi mergeau cu sânii la vedere pentru a arăta că au născut un fiu.

Culorile hanbokului jucau un rol important în evidenţierea statutului social al celui care îl purta. Albul era cea mai răspândită culoare printre oamenii de rând şi simboliza puritatea şi modestia. Aceştia mai puteau purta şi nuanţe mai şterse de roz, verde deschis şi gri. Roşul simboliza norocul şi bogăţia şi era folosit mai ales în costumaţia feminină. Indigo, culoarea fidelităţii, era purtat de femeile şi de oficialii de la curtea regală, iar galbenul care semnifica centrul universului, era purtat de familia regală. Oficialii şi oamenii de rang înalt purtau haine ţesute din mătase (iarna) şi din pânză fină şi rezistentă extrasă dintr-o urzică chinezească (vara). Grosul populaţiei purta haine din fibră de cânepă (vara)  şi din bumbac (iarna), deoarece aceste plante erau mai uşor de cultivat şi, implicit, mai ieftine.

  Gwanbok este un termen de origine coreeană care se referă la veşmintele purtate de oficialii guvernului. În perioada regatului Silla s-au adoptat costumele oficiale ale dinastiei Tang, iar Goguryeo le adoptă pe cele ale dinastiei mongole Yuan. În perioada Joseon au fost adoptate robele oficiale ale dinastiei Ming. Se diferenţiau câteva tipuri de gwanbok în funcţie de statutul social, rang şi evenimentul pentru care era purtat cum ar fi jobok, jebok, sanbok,gongbok, yungbok şi gungbok. 

  Yungbok-ul era uniforma ofiţerilor de armată. După prima jumătate a secolului 20, Coreea renunţă la constumele tradiţionale şi adoptă moda din occident.

De pe 11 până pe 13 septembrie Coreea îmbracă haine de sărbătoare (adica hanokul) şi sărbătoreşte Chuseok-ul sau  Sărbătoarea Recoltei. Această sărbătoare este asemănătoare cu Ziua Recunoştinţei la americani. Coreenii sărbătoresc împreună cu cei dragi şi aduc mulţumire strămoşilor pentru recolta bogată din acest an. Este ocazia perfectă de a purta hanbok-ul şi de a participa la felurite evenimente culturale. Să le urăm şi noi un Chuseok fericit!

Şi acum imagineză-ţi că ai la dispoziţie o garderobă numai cu hanbokuri. Ce materiale şi culori ţi-ar plăcea cel mai mult să porţi? Ai purta un hanbok modern sau unul de pe timpul dinastiei Joseon? Pune-ţi imaginaţia la înceracare şi scrie-mi într-un comment cum ar arăta hanbokul pe care ai vrea să-l porţi. Ne auzim în curând. 

Jobok, costum folosit la ocazii speciale cum ar festivaluri sau la anunţarea decretelor regale.

About KimSuroLover

Iubesc Coreea şi tot ce ţine de cultura acestei ţări. Când citesc, urmăresc vreun film despre această minunată ţară sau ascult frumoasa muzică kpop şi tradiţională, mă simt pe altă lume. Vreau să vă ofer şi vouă experienţe din această lume, vreau să trăim împreună bucuria şi emoţiile care ne leagă atunci când intrăm în legătură cu frumoasa lume din Ţara Dimineţilor Liniştite. Sper că nu am exagerat cu sentimentalisme, exprim doar ce simt eu şi sunt încântată să împărtăşesc cu voi aceste sentimente. Mulţumesc.

Discuție

25 thoughts on “HAINE TRADIŢIONALE COREENE

  1. Lee Min Ho cumva ? :)) imi plac foarte mult tinutele lor traditionale mai ales partea de sus a Hanbok`ului „Jeogori”❤

    Posted by VeVy Daniella | 2011/09/13, 4:42 PM
  2. foarte interesante informatiile, multumim ^^ e placut sa aflam lucruri despre cultura altora tari, mai ales a Coreei, o tara care e foarte bogata in traditii

    Posted by Diia YG | 2011/09/13, 4:52 PM
  3. Multumim pentru informatii!!!

    Posted by Lex0andra | 2011/09/13, 4:56 PM
  4. Lee Minho❤
    Deci ador jeogori-ul feminin, dar cel mai traditional, nu cel scurtat, din zilele noastre :3

    Posted by Rinnie Mc | 2011/09/13, 5:05 PM
  5. Da, il recunoastem pe Lee Minho, si da, si eu vreau unul! D: Tin minte cand am vazut unul in realitate pentru prima data. Si era pentru barbati; imi venea sa il fur, sa ma imbrac cu el si sa topai. Imi place mult si jeogori-ul feminin modern, scurtat, cred ca se imbine foarte frumos si interesant cu restul pieselor.

    Posted by Tedi Bercu | 2011/09/13, 5:36 PM
  6. C dragutz… oricum cei din Asia in general pun f mare accent pe traditie. Pentru asta ar trebui sa ii admiram si sa luam un exemplu. La noi s-au cam dus obiceiurile din pakte si in plus de asta, atunci cand se tine vreun festival traditional romanesc nu prea are mult succes. Sunt rare ocaziile… pakt:(

    Posted by Tony Giny | 2011/09/13, 5:55 PM
  7. Oh Lee Minho ce frumos este imbracat asa. Imi place Hanbok -ul ,cel mai traditional,mi-ar placea sa imbrac unul alb din panza fina.Multumesc pentru aceste informati,am mai aflat ceva nou.

    Posted by Simona Icleanu | 2011/09/13, 6:11 PM
  8. Hainele traditionale coreene sunt foarte interesante si pline de viata.Atunci cand vezi aceste haine ramai de-a dreptul uimit pentru ca sunt de o frumusete rara.Mi-as dori ca si la noi sa se puna accentul pe traditie exact ca la ei,pentru ca fiecare sarbatoare de-a lor este un evenimet minunat si colorat.

    Posted by Andreea Ianos | 2011/09/13, 6:15 PM
  9. Yey!! Un articol legat de cultura coreeana. ^^ Cred ca majoritatea persoanelor care stiu de Coreea doresc un hanbok. Din cate am vazut pe internet, sunt frumoase atat hanbok-urile traditionale, cat si cele moderne, asa ca, vreau sa am doua. Ca material si culoare, nu stiu ce sa zic. De obicei, trebuie cautate cele potrivite varstei (cel putin asa am inteles), si culorile trebuie sa se imbine frumos intre ele.

    Posted by Alexandra (@Alecsush) | 2011/09/13, 7:56 PM
  10. Ce e mai interesant e ca vedetele chiar poarta hainele traditionale ccoreene si se mandresc cu ele, ceea ce noi nu facem. Ii apreciez ca sunt asa de mandri de traditile si hainele lor traditionale ^^
    As vrea un hanbok traditional, mereu mi’au placut hainele mai ‘vechi’ si daca s’ar putea sa fie albastru deschis cu mov si roz pal ar fi mai mult decat perfect ♥

    Posted by Anny (@AAmaryyllis) | 2011/09/13, 9:44 PM
  11. Vă mulţumesc mult pentru apreciere şi pentru commenturi. Asteptăm şi sugestii, critici constructive bineînţeles şi cam ce anume aţi mai fi dorit voi să citiţi despre hainele tradiţionale coreene.
    O seara minunată.

    Posted by kimsurolover | 2011/09/13, 10:05 PM
  12. imi place acest articol!chiar ati ales o imagine sweet cu magnificul Lee Min Ho:))ii sta bine in hanbok…iar indiferent ca este hanbok modern sau unul de pe timpul dinastiei Joseon mie imi par unice si dragute!mi-ar placea sa am una acasa:)

    Posted by Lee Hana | 2011/09/13, 11:35 PM
  13. Serialele istorice m-au facut sa indragesc coreenii ^^
    Hanbok-ul dau o anumita „culoare” serialelor, mi-a placut inca de la inceput acest costum si chiar mi-as dori unul cu motiv floral de culoarea indigo (culoarea mea preferata, de acum cel putin :)) )!
    Multumim pentru informatii!

    Posted by Daniela Rudnic | 2011/09/13, 11:40 PM
  14. Este foarte frumos la costumele traditionale coreene faptul ca imbina diferite culori vii intr-o singura piesa de vestimentatie, iar lucrul asta le iese foarte bine mai ales ca intr-un fel hanbok-ul scoate in evidenta trasaturile fine si delicate ale femeilor (marfa! ^^ )

    Posted by Angela Costina | 2011/09/14, 4:16 PM
  15. Bun..deci articoul asta m-a facut sa-mi doresc un hanbok si mai mult! Mi-ar placea sa am unul traditional iar in privinta culorilor..hmm…avand in vedere ca am tenul deschis la culoare, par brunet si ochi caprui cred ca mi s-ar potrivi galben-pal,rosu-visiniu si mov pentru jeogori, iar chima mi-ar placea sa fie acelasi rosu-visiniu care se regaseste si in jeogori😕

    Posted by Rukusandara Kwon | 2011/09/15, 3:20 PM
  16. de cand am vazut prima oara serialele coreene am dorit sa am si eu un hanbok.SI CHIAR O SA AM.la inceputul vacantei de vara mama merge la o croitoreasa sa-mi confectioneze unul.traditional,cu model florar cu jeogori siclam spre visiniu. Purtand acest hanbok,cu parul facut coc si avand bineyo prins in par si cu nagamari prins la piept voi arata ca o adevarata concubina regala de pe vremea dinastiei Jojeon:))

    Posted by Jung Ah Ji | 2011/12/09, 8:50 PM
  17. Coreea…totul e fascinant acolo sper sa ajung si eu pe acolo , dar pana atunci ma bucur de tot ce pot afla despre cultura lor de la alti cunoscatori

    Posted by laura | 2012/02/03, 9:33 AM
  18. Lee Min Ho hehehehe🙂

    Posted by Georgiana | 2012/04/01, 7:08 PM
  19. este foarte interesant si surprinzator in acelas timp hainele pe care le poarta. apreciez ca inca sunt foarte populare in unele regiuni. sunt foarte frumoase superbe as putea spune.

    Posted by mya | 2012/05/24, 10:27 AM
  20. Lee Minho oppa❤

    Posted by A-Lee | 2012/06/04, 1:57 AM
  21. Sunt surprinsa ca si in ziua de azi oamenii de acolo inca mai port la un eveniment special acest „hanbok” si este de apreciat.Oricum aceste costume traditiioanale coreene sunt foarte frumoase si pline de viata !

    Posted by Hyu Hhyu | 2012/06/30, 4:20 PM
  22. Foarte interesant:D imi plac foarte mult tinutele traditionale coreene sunt pline de culoare si personalitate…..superbe<3

    Posted by Ioana:D | 2012/07/01, 1:06 PM
    • Multumim pentru informatii,pretioase cu adevarat.Mi-as dori foarte mult o tinuta feminina din matase,viu colorata,fara exagerari,dar din epoca Joseon.Ti-as multumi din suflet daca mi-ai recomanda ceva sigur.

      Posted by Mariana Feride | 2014/01/19, 7:06 PM

Lasă un răspuns

