citeşti...
→ SOUTH KOREA DEX

GUMIHO sau POVESTEA VULPII cu 9 COZI


O gumiho este, în traducere, o vulpe cu 9 cozi, o creatură legendară cu originile în China antică. Cu mici diferențe, există dferite versiuni  ce se pot întâlni în folclorul din China (Huli jing) sau Japonia (kitsune) și are trăsături duale, putând fi în același timp și bune și rele. În Coreea, pe de altă parte, gumiho este aproape întotdeauna o creatură rea, carnivoră, ce se hrănește cu carne umană. Pe măsură ce înaintează în vârstă, abilitățile sale cresc, putând vedea și auzi ce se întâmplă peste tot în lume.

Conform legendei, o vulpe care trăiește mii de ani, se transformă într-o gumiho, o creatura ce-și schimbă forma și poate apărea sub înfățișarea unei femei. O gumiho este rea prin natura sa și, ca să supraviețuiască, se hrănește fie cu inimile oamenilor sau cu ficatul lor (diferă de la o legendă la alta). În China, se spunea că huli jing este făcută din energia feminină (yin) și trebuia să consume energie masculină (yang) ca să supraviețuiască. În Japonia, kitsune poate fi fie barbat fie femeie.

În tradiția coreeană, gumiho este o „ea”. Unele își pot ascunde trăsăturile de gumiho, în timp ce alte mituri indică faptul că nu se pot transforma total. Oricum, în mod normal, există cel puțin o trăsătură fizică care să îi dovedească forma adevarată de gumiho , sau o metodă magică ca să o forțeze să își arate adevărata formă.

La fel ca vârcolacii sau vampirii din poveștile vestice, și aici se regăsesc variații/evoluții ale mitului ce depind de libertățile pe care fiecare poveste/povestitor și le-a luat. Unele povești spun că dacă o gumiho se abține și nu omoară/nu mănâncă oameni timp de 1000 de zile, poate deveni umană. Altele spun că o gumiho poate deveni umană dacă bărbatul care îi vede/cunoaște adevărata natură ține secretul timp de 10 ani. Indiferent de regulile fiecărei povești, sunt câteva idei care se regăsesc peste tot: o gumiho este întotdeauna o vulpe, o femeie, își schimbă forma și este carnivoră. De asemenea, se poate observa dorința de umanitate a creaturilor legendare.

La nivel simbolistic, o vulpe este o figură comună în multe culturi și reprezintă „un farsor”, sau o creatură deșteaptă, dar rea, care fură sau îi păcălește pe alții să facă ce vrea ea. Este un vânător nocturn și hoț prin natura sa, fiind cunoscută în toată lumea pentru ascuțimea minții sale.

De asemenea, cuvântul se referă și la trăsăturile unei femei care folosesc orice fel de truc feminin pentru a obține ce vrea. Astfel, nu este o greșeală când gumiho sunt considerate numai femeile frumoase.

Multe din din trăsăturile unei gumiho se regăsesc și în poveștile noastre populare.

Discuție

14 thoughts on “GUMIHO sau POVESTEA VULPII cu 9 COZI

  1. Nu ma pot abtine sa nu dau comment despre filmul asta. Il urmaresc in prezent pentru prima data, spre rusinea mea… Este absolut genial! Il recomand oricum doreste sa rada copios, desi am inteles k sfarsitul e putin dramatic. Oricum il recomand cu multa caldura. Articolul asta este foarte bun tinand cont ca descrie un mit corean. Intr-adevar cred ca avem si noi legende de genul. F frumos…:*

    Posted by Tony Giny | 2011/09/19, 5:37 PM
  2. Stiam de vuplea cu 9 cozi japoneza din Naruto, de gumiho din Coreea, dar nu stiam ca originile ei sunt de fapt din China. Voiam sa ma uit si la My girlfriend is a gumiho impreuna cu mama, dar am renuntat doar dupa jumatate de episod pentru ca mama a spus ca e plictistor si a adormit, dar o sa incerc sa o mai conving. Chiar vreau sa vad drama, doar e cu Seunggi.

    Posted by Madalina Dosa | 2011/09/19, 9:25 PM
    • initial, pentru el am decis sa ma uit la serial :))) … apoi am inceput sa caut informatii despre gumiho … mi s-a parut interesant cum, de la/pana la un punct exista o paralela ce se poate face intre credinte/mituri/povesti si interpretari

      Posted by adinadriana | 2011/09/22, 4:19 PM
  3. Frumos Adi.♥♥♥

    Posted by Fankorearo | 2011/09/20, 10:41 AM
  4. interesanta mitologia coreeana,de gumiho am aflat cand urmaream serialul :My girlfriend is a gumiho!ii statea bine rolul lui shim min ah in postura de vulpe.Imi place felul in care e descrisa aceasta mitologie pe acest site,idei bune:) multumim ca le-ati impartasit cu noi!

    Posted by Lee Hana | 2011/09/20, 3:25 PM
  5. Aflasem de „vulpea cu 9 cozi” din Naruto prima oara. La ce cultura minima am, am fost surprinsa sa vad ca si in mitologia coreeana e o astfel de creatura. Era de asteptat sa derive din mitologia chinezeasca. Asta clar nu ma mira, avand in vedere vechimea poporului. E de inteles ca gumiho intruchipeaza o femeie, din moment ce, se presupune ca femeile sunt viclene si fac orice sa obtina ceea ce vor. Asta e valabil in orice cultura. Nu m-a tentat sa vad drama vreodata. Dar, sa revin la legenda in sine. O sa ma apuc sa ma informez mai mult despre acest mit, pentru ca se pare ca exista tot felul de legende, sub diferite forme, sub diferite creaturi mistice care, par sa intruchipeze acelasi lucru intr-un anumit punct. Trebuie mai multa documentare si asta am de gand sa fac. Oricum azi clar am aflat ceva ce nu stiam. Inca o creatura mistica de adaugat.

    Posted by Old Triangle *kyaha* (@oldtriangle) | 2011/09/21, 8:52 PM
    • si nu uita de URSUL PACALIT DE VULPE … pana la un punct, cred ca se poate face o paralela, nu? :)))

      Posted by adinadriana | 2011/09/22, 4:17 PM
      • adica vulpea aia era o gumiho si cand a pescuit si-a pierdut o coada si a mai ramas cu 7 dar a vrut sa ii faca un bine ursului nu !!!???!!! :))

        Posted by Valentina | 2013/04/09, 8:31 PM
  6. M-a tentat la un moment dat sa ma uit la serial ,dar pentru moment m-am limitat doar la cateva secvente din el,(no time to watch movies :((( ) *cough*
    Stiam de mitul vulpii cu 9 cozi din mai multe animeuri si manga japoneze si am cam banuit ca vine din China , din moment ce are o istorie atat de puternica, dar cred ca odata cu filmul My girlfriend is a guminho am aflat ca exista si in Coreea legeda , cred.
    Pe mine ma mai duce cu gandul si la numarul de vieti ale pisicii , vulpea are 9 cozi , pisica are 9 vieti, ambele sunt sirete si deseori „rele” in povesti.

    Posted by Angela Costina | 2011/10/05, 9:19 PM
  7. dragutz articolul… bv!!! apropo filmul e de nota 10. m.am uitat fiindca joaca lee seung gi (ki) ji mai joaca ji no min woo… poop p voi totzi bye bye

    Posted by deea diana | 2011/11/02, 6:18 PM
  8. Waaaaaaa ^^ Imi amintesc cand ma uitam la Naruto :)) Cat de cute este mitul acesta, mai ales partea ca poate devenii om daca un barbat ii tine identitatea ascunsa 10 ani, asta este o adevarata dovada de iubire ^______^ Si chiar vreau sa ma uit si eu la film, am auzit de el, dar inca nu m-am uitat, insa acum m-ati convins sa ma uit ^^

    Posted by 예소야 Roxana | 2012/01/04, 1:09 AM

Lasă un răspuns

