citeşti...
→ HANGUKEO DEX

[LC] ALFABETUL COREEAN

안녕하세요 Hallyudex readers!!! Începând de azi avem o nouă rubrică,  „한국어DEX” (hangukeo dex = dex limba coreeană), cu lecţii despre limba coreeană.Veţi primi aceste lecţii de coreeană on-line, gratis, pe site.

Vom structura aceste lecţii pe capitole, fiecare capitol având câte 10 lecţii. Fetele din echipa Hallyudex vor da tot ce au mai bun pentru a pregăti aceste cursuri on-line special pentru voi. Sperăm să vă ajute pe viitor. ^^

Prima noastră lecţie este despre… ALFABETUL COREEAN!

Este foarte uşor să scriţi şi să citiţi folosind hangeul-ul (alfabetul coreean – 한글).  Când folosim hangeul, literele se combină într-un pătrat imaginar de la stânga la dreapta, de sus în jos pentru a forma o silabă..sau mai multe. O silabă conţine cel puţin o vocală, sau o consoană şi o vocală, dar vom vorbi despre asta puţin mai târziu.

Alfabetul coreean este format din 10 vocale şi 14 consoane.Pentru început vom vorbi despre VOCALE. Ele sunt..

VOCALE SIMPLE:

ㅏ = „a”

ㅑ = „ya”

ㅓ = „eo„ (se citeşte ca „o” alungit, „o”ca  şi când sunteţi miraţi de ceva)

ㅕ = „yeo”

ㅗ = „o”

ㅛ = „yo”

ㅜ = „u”

ㅠ = „yu”

ㅡ = „eu” (se citeşte ca „u” accentuat; uneori se aseamănă cu „â/î” dar nu sunt la fel)

ㅣ = „i”

VOCALE COMPUSE:

 ㅐ = „ae” ( se citeşte ca „e”)

ㅒ = „yae”

ㅔ = „e”

ㅖ = „ye”

ㅘ = „wa”

ㅙ = „wae”

ㅚ = „oe”

ㅝ = „wo”

ㅞ = „we”

ㅟ = „wi”

ㅢ = „ui”

Aceste vocale nu stau niciodată singure într-o silabă. Dacă o silabă este formată dintr-o singură vocală, trebuie să folosim suportul vocale/consoana „o” (ng).

„o” apare la începutul unei silabe alături de o vocală  şi nu se citeşte. La finalul unei silabe se citeşte ca „ng”

Iată cum arată aceste vocale într-o silabă simplă.

 SILABE FORMATE DIN VOCALE SIMPLE:

아 = „a”

야 = „ya”

어 = „eo”

여 = „yeo”

오 = „o”

요 = „yo”

우 = „u”

유 = „yu”

으 = „eu”

이 = „i”

SILABE FORMATE  DIN VOCALE COMPUSE:

애 = „ae”

얘 = „yae”

에 = „e”

예 = „ye”

와 = „wa”

왜 = „wae”

외 = „oe”

워 = „wo”

웨 = „we”

위 = „wi”

의 = „ui”

În exemplul de sus, vocalele se citesc la fel. Iată în ce situaţie „o” se pronunţă (exemplu pentru vocale simple):

앙 = „ang”

양 = „yang”

엉 = „eong”

영 = „yeong” (ca în „수영 /SooYoung”)

양 = „yang” (ca în „태양 /TaeYang”)

옹 = „ong”

용 = „yong”

웅 = „ung”

융 = „yung”

응 = „eung”

잉 = „ing”

Trecem la pasul următor şi vorbim despre CONSOANE:.

NOTE: câteva consoane au acelaşi simbol în aflabetul coreean ( exemplu: „G” şi „K” se scriu la fel, dar se citesc diferit în funcţie de felul în care sunt plasate în cuvânt/silabă.)

CONSOANE SIMPLE:

ㄱ = „K” şi „G”

ㄴ =  „N”

ㄷ =  „D” şi „T”

ㄹ =  „R” şi „L”

ㅁ = „M”

ㅂ = „P” şi „B” (uneori este folosit pentru a înlocui litera „V” care nu există în alfabetul coreean; exemplu: numele „Victoria” în coreeană se scrie şi se pronunţă ”Bictoria” )

ㅅ = „S” (uneori „T”)

ㅇ =  „NG” (nu se citeşte la începutul unei silabe/în faţa unei vocale)

ㅈ =  „J” sau „Ch” (uneori folosit pentru a înlocui litera „Z” care nu există în alfabetul coreean; exemplu: numele „Zhoumi” în coreeană se scrie şi se pronunţă ”Choumi” )

ㅊ = „CH”

ㅋ = „KH”

ㅌ = „TH”

ㅍ = „PH”

ㅎ = „H”

CONSOANE DUBLE:

ㄲ = “KK”

ㄸ = “TT”

ㅃ = “PP”

ㅆ = “SS”

ㅉ = “JJ”

Combinarea vocalelor cu consoane ( exemple) :

Cu “”:

ㄱ+ㅏ = 가 = ka/ga

ㄴ+ㅏ = 나 = na

ㄷ+ㅏ = 다 = da

Cu “”:

ㄱ+ㅜ = 구 = gu

ㄴ+ㅜ = 누 = nu

ㄷ+ㅜ = 두 = du

Când tastaţi nu trebuie să vă faceţi prea multe griji în privinţa aşezării. Calculatorul le aşează automat în silabe. Dar dacă vreţi, puteţi verifica din când în când ca să fiţi mai siguri.

Temă pentru acasă:

1. Combinaţi consoanele ㄷ,ㅅ,ㅊ,ㄴ şi ㅈ cu toate vocalele simple, apoi scrieţi romanizarea lor (lângă ele) . Exemplu: ㄷ+ㅏ= 다/da ; ㄷ+ㅣ= 디/di.

2. Romanizaţi următoarele cuvinte: 사랑해요, 좋아해요,미워해요, 증오해요, 사모해요, 고맙습니다,감사합니다. Exemplu: 사랑해요 = sa rang hae yo.

3. Romanizaţi următorul text:

„길거리를 걸어다니는 저 아가씨들
남자녀석들도 외쳐대는 나의 이름
내 랩은 대한민국 기호식품
나를 따라하는 젊은이들”

4. Scrieţi în coreeană următorul text romanizat:

Geudaega namjaramyeon chingul manna sul han jane teoreobeorigo.
Geudaega yeojaramyeon chingul manna suda tteoreo nallyeobeorigo.

Asta este tot pentru azi!! Cum vi se pare? Uşor sau greu? Dacă aveţi întrebări..just ask! Oh..şi… lăsaţi rezolvarea temei aici într-un reply!😀

Discuție

26 thoughts on “[LC] ALFABETUL COREEAN

  1. foarte interesant!in coreeana exista majuscule?dar semne de punctuatie?

    Posted by bujor jang geum | 2011/10/06, 5:15 PM
    • În mare parte, sistemul coreean foloseşte semnele de punctuaţie folosite şi de noi.
      Exemplu: virgula, punctul, două puncte, semnul exclamării, semnul întrebării, puncte de suspensie sau ghilimelele. Interpunctul este folosit în sistemul coreean,dar mai rar. În mare parte se foloseşte virgula.
      Când vor să scrie un paragraf dintr-un citat, folosesc ghilimelele sau 『…』 / 「…」.

      Când folosim hangeul nu este nevoie de majuscule pentru că nu se poate face diferenţa. În general se folosesc numai la romanizare,când scriem numele unei persoane sau a unei firme. ^^

      Posted by hallyudex | 2011/10/06, 7:23 PM
  2. Multumesc din suflet .Avem niste nedumeriri care acum s-au rezolvat.Bine, eu am reusit sa invat alfabetul si, cu chiu cu vai , reusesc sa citesc, dar doar cand „scrisul sta!” , adica ma enervez cand , la TV ,dispare repede si n-apuc decat sa citesc vreo 4-5 litere, dar si asa sunt fericita ca am inteles care-i logica in scrierea lor. Am o intrebare : ORICE CALCULATOR, ORICAT DE „ANTIC”, DESI PE GOOGLE CHROME , CU TASTATURA „GENIUS” SE POATE ADAPTA LA CARACTERELE „HANGEUL”? Multumesc inca o data!

    Posted by Magda Magdalena | 2011/10/06, 5:15 PM
  3. Mulțumim frumos!!!

    Posted by Lex0andra | 2011/10/06, 6:57 PM
  4. ce tare este :X:X

    uh ce vreau sa invat coreeana…

    Posted by Sawsan Al Maoula | 2011/10/06, 7:19 PM
  5. Apreciez initiativa insa am o mica mentiune de facut. NU EXISTA 외 = „oi” . Diftongul 외 se citeste ca 왜 = „wae”.

    Posted by M.G. | 2011/10/06, 7:51 PM
  6. Eu mi-am setat calculatorul pe limba koreana dar cand vreau sa scriu in word sau oriunde nu emrge deci nu e de nici un folos ce am facut…ma puteti ajuta?? adica daca stiti si alte metode de instalare fara am reinstala alt windows? Multumesc!!! Fighting si Multumesc si de alfabet m-a ajutat sa inteleg mai bine si buna ideea cu tema de casa!!! Ati facut o treaba minunata ca de obicei

    Posted by Beky | 2011/10/06, 8:15 PM
  7. VVVAaaaiiii am reusit!!!!! Deci va iubesc atat de mult sunteti magnifici!!!!!! sarangheyo!!!

    Posted by Beky | 2011/10/06, 8:24 PM
  8. Am o nedumerire si sper ca voi sa puteti sa mi-o lamuriti.Astazi, KBSWorld a dat in direct deschiderea „16th Pusan International Film Festival” si au mentionat ca acest festival are loc in apropierea Zilei Nationale a Coreei de Sud!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Acum, eu am cautat pe ‘vesnicul Google ‘ si am gasit ca 15 August este Ziua lor Nationala ??? Poate spune cineva cand este de-adevaratelea? A! Si sa stiti ca a noastra actrita premiata cu „Palm d’Or” a fost invitata si prezentata publicului .Am impresia ca face parte din juriu!

    Posted by Magda Magdalena | 2011/10/06, 9:21 PM
  9. 3 October este ziua nationala a Coreei de Sud care semnifica momentul in care s-a creat Coreea Antica din anul 2333 BC. 15 August reprezinta eliberarea de sub ocupatia Japoneza si atestarea Coreei ca stat.

    Posted by M.G. | 2011/10/06, 9:34 PM
  10. Si cu asta am completat ceea ce a ramas din urma si nu intelegeam. Multumeesc~😀 Eu unul de abia astept lectiile urmatoare, sper sa-mi fixeze ce stiu pana acum. SI sincer, cred ca lectiile astea sunt o idee foarte, foarte, buna. SI wait, sunt singurul care a citit textul romanizat cantand in minte?❤ I guess not.😀

    Posted by Tedi Bercu | 2011/10/07, 12:15 AM
  11. genial!!…cu astfel de lectii vom ajunge coreeni:))let`s just learn❤

    Posted by Lee Hana | 2011/10/08, 12:11 AM
  12. Imi plac lectiile deja astept sa invat coreeana !..
    Apropo , cu tema , puteti avea de exmplu tot duminica rezolvarea temei pentru a vedea ce am gresit?..doar am intrebat🙂

    Posted by Hyun-ae Katoka | 2011/10/08, 12:24 PM
  13. Waa cat de cute! O idee buna cu lectia de coreeana. Asa putem sa avem si noi o vaga impresie cum se mananca limba. Am citit cam tot ce s-a postat cu voce tare. E un exercitiu bun in formarea cititului. Abia astept urmatoarea lectie +w+.

    Posted by Old Triangle *kyaha* (@oldtriangle) | 2011/10/09, 3:04 PM
  14. Temă pentru acasă:
    1. Combinaţi consoanele ㄷ,ㅅ,ㅊ,ㄴ şi ㅈ cu toate vocalele simple, apoi scrieţi romanizarea lor (lângă ele) . Exemplu: ㄷ+ㅏ= 다/da ; ㄷ+ㅣ= 디/di.
    2. Romanizaţi următoarele cuvinte: 사랑해요, 좋아해요,미워해요, 증오해요, 사모해요, 고맙습니다,감사합니다. Exemplu: 사랑해요 = sa rang hae yo.
    3. Romanizaţi următorul text:
    „길거리를 걸어다니는 저 아가씨들
    남자녀석들도 외쳐대는 나의 이름
    내 랩은 대한민국 기호식품
    나를 따라하는 젊은이들”
    4. Scrieţi în coreeană următorul text romanizat:
    Geudaega namjaramyeon chingul manna sul han jane teoreobeorigo.
    Geudaega yeojaramyeon chingul manna suda tteoreo nallyeobeorigo.
    Rezolvare:
    1.D-다-da 대dae 댜dya 댸dyae 더deo 데de 뎌dyeo 뎨dye 도do 돠dwa 되doe 됴dyo 두du 둬dwo 뒈dwe 뒤dwi 듀dyu 드deu 듸dui 디di
    S-사 sa새sae 샤sya 섀syae 서seo 세se 셔syeo 셰sye 소so 솨swa 쇄swae 쇠syo 쇼syo 수su 숴swo 쉐swe 쉬swi 슈syu 스seu 싀sui 시si
    ch-차cha 채chae 챠chya 챼chaye 처cheo 체 che쳐chyeo 쳬chye 초cho 촤chwa 쵀 chwae최choe 쵸 chyo추 chu춰 chwo췌chwe 취chwi 츄chyu 츠 cheu츼chui 치chi
    N-나 na내nae 냐nya 냬nyae 너neo 네ne 녀nyeo 녜nye 노no 놔nwa 놰nwae 뇌noe 뇨nyo 누nu 눠nwo 눼nwe 뉘nwi 뉴nyu 느neo 늬nui니ni
    j-자 ja재jae 쟈jya 쟤 jyae저jeo 제je 져 jyeo졔 조jye 좌jo 좨jwa 죄joe 죠jyo 주ju 줘jwo 줴jwe 쥐jwi 쥬jyu 즈jeu 즤jui지ji
    2.Sa-rang-hae -yo ,joh-a-hae-yo, mi-wo-hae-yo, jeung-o-hae-yo, sa-mo-hae-yo, ko-mab-seob-ni-da, kam-sa-hab-ni-da
    3.kim -keo- ri-reur keom-eo-da-ni-neun Jeo- a-ka-ssi-deur Nam-ja-nyeo-seog-deur-do-oe-chyeo-dae-neun-na-ui-i-reum
    Nae-raeb-eun-dae-han-min-gug-si-ho-sig-pum
    na-reur-tta-ra-ha-neun-jeorm-eun-i-deur
    4.귿애가 남잘알아면 쵠굴 만나 술 한 잔에 텔으블이고.
    귿애가 여잘아면 쵠굴 만나 숟아 텔으 날료벌이고

    Posted by cristina | 2011/11/28, 4:39 PM
  15. Cea mai buna lectie pentru limba coreeana!Totusi coreeni au si scrisul de mana ca noi?
    Adica eu stiam ca se scriu exact asa cum sunt literele lor,doar de tipar cum ar fi la noi…..adica nu scriu si de mana si de tipar,nu?Cand ei scriu din mana fac literele de tipar ca sa spun asa,nu?Multumesc!
    (Scuze,nu prea am stiut cum sa formulez intrebarea T~T)

    Posted by Raluca Ioana | 2011/12/10, 10:55 PM
  16. Am observat ceva: Daca citesti „LC”-ul de la titlul invers iese „CL” :))

    Posted by 예소야 Roxana | 2012/01/18, 7:28 PM
  17. Multumesc Hallyudex am cautat oriunde informatii despre alfabetul coreean dar niciodata nu am reusit sa-l invat propriu zis pt ca mi se parea ff complicat…dar articolul vostru e ff detaliat si fain:D

    Posted by Ale Alexandra | 2012/07/02, 9:20 PM

Lasă un răspuns

