citeşti...
→ SOUTH KOREA DEX

10 LUCRURI PE CARE TREBUIE SĂ LE ŞTII ÎNAINTE DE A MERGE ÎN COREEA DE SUD

Cultura coreeană a rezistat pe parcursul a 5000 de ani, în ciuda duşmanilor care au încercat să o distrugă. Dacă ştii cum să o apreciezi, vei descoperi lucruri fascinante mereu. Atenţia faţă de aceasta începe prin respectarea unor lucruri de bază pentru coreeni. Iată aici câteva dintre ele!

1. Kimchi este o parte din cultură

Kimchi este făcut din varză fermentată, amestecată cu sos chili şi pastă de hamsii. Are un gust înţepător, picant şi puţin acrişor. Coreenii adoră kimchi şi îl mănâncă în combinaţie  cu alte meniuri sau îl folosesc ca ingredient.

Kimchi este simbolul culturii coreene; este diferit de alte mâncăruri şi are un gust puternic. Mulţi străini nu-l pot tolera, dar dacă tu vei reuşi, o să câştigi respectful profound al localnicilor.

2.Descălţarea!

Când intri într-o casă coreeană trebuie să te descalţi. A nu face asta este un semn de nerespect adus persoanei respective.

Coreenii sunt într-o legătură specială cu podeaua lor, pe care stau şi dorm. O podea murdară nu se poate tolera; ei îi consideră pe occidentali un fel de “barbari” pentru că stau încălţaţi în casă.

3. Soju

Coreea are şi o cultură a băutului, băutura preferată find soju, care se aseamănă puţin cu vodka.

Soju se bea din pahare mici, dintr-o înghiţitură. În Coreea, alcoolul este servit de obicei cu mâncare; de regulă, coreenii se strâng pentru a bea în grupuri zgomotoase, ciocnind pahare şi spunând “geonbae!” (noroc!). Noaptea poţi vedea oameni ieşind de la norae bang (camere de karaoke) mergând puţin ameţiţi pe stradă, râzând, cântând sau certându-se.

Există şi o regulă strictă pentru băut: niciodată nu-ţi turna singur băutură în pahar, iar atunci când îi torni cuiva mai în vârstă ca tine pune o mână în dreptul inimii sau alături de mâna cu care torni pentru a-ţi arăta respectul.

4. Orezul

Precum japonezii, coreenii mănâncă orez cu aproape orice meniu; acesta este atât de bine fixat în cultura lor încât au şi urarea “Bap meogeosseoyo?” (Ai mâncat orez?).

Diferenţa faţă de japonezi este faptul că în Coreea orezul se mănâncă de obicei cu lingura şi niciodată nu se ridică bolul de pe masă pentru a-l apropia de gură.

De asemenea, beţigaşele cu care mănânci nu trebuiesc niciodată lăsate înfipte în bolul cu orez, gestul semănând cu felul în care orezul este oferit morţilor.

5. Nu zâmbi

Coreenii sunt oameni calzi şi generoşi, însă nu-ţi vei da niciodată seama de asta din felul în care îi vezi în public.

Uneori, străzile haotice din peninsulă seamănă cu o mulţime de încruntaţi, toată lumea afişând feţe aspre (acest lucru datorându-se stresului). Singura excepţie sunt cei mici, care cu siguranţă vor zâmbi şi vor saluta.

6.Ai grijă la înghionteli

Coreea este o ţară aglomerată. Rezultatul este o mulţime de oameni într-un spaţiu mic, iar unii nu se vor gândi de două ori înainte de a împinge sau a se înghesui pentru a prinde un loc în autobus, în lift sau pentru a cumpăra cele mai bune legume la supermarket.

Nici nu te deranja să-ţi ceri scuze şi ai grijă la femeile bătrâne, cunoscute ca “ajumma”-nu vrei să ai de-a face cu ele.

7. Grevele

Coreea de Sud s-a luptat din greu pentru a obţine democraţia de azi şi sunt primii din lume când vine vorba de exercitarea dreptului de protest.

Diferenţele de păreri sunt şi ele prezente. Coreenii protestează frecvent şi cu îndârjire-asupra tuturor aspectelor politice.

Protestatarii se folosesc de o varietate de metode, de la cele mai violente (studenţii nervoşi atacă regulat poliţia cu tije de metal) la cele mai absurde (tăierea degetelor, acoperindu-se cu albine).

8. Urcatul pe munte

Cum Coreea are şi mulţi munţi, nu este o surpriză că unul din hobbyurile naţionale este reprezentat de drumeţiile pe munte. Până şi cele mai aglomerate oraşe au munţi în apropiere, care sunt un refugiu binevenit de la nebunia străzilor aglomerate şi a tehnologiei abundente.

9. Ham-ham

Da, unii coreeni servesc meniuri ce conţin carne de câine, în ciuda încercărilor guvernului de a elimina restaurantele boshingtang ( cu supă din carne de câine) cu scopul de a îmbunătăţi imaginea naţională.

10. Naţionalismul

Coreenii sunt oameni foarte mândri şi uneori această mândrie se transformă în naţionalism accentuat. Acesta se observă cel mai bine la jocuri sportive, unde mii de fani coreeni îşi încurajează echipa la unison, bătând tobe sau fluturând steaguri masive.

Naţionalismul atinge apogeul când Japonia este menţionată, deoarece aceasta i-a invadat de mai multe ori şi a ocupat Coreea pentru a o coloniza pentru aproape o jumătate din secolul XX, folosindu-i resursele şi oamenii.

În final, amintiţi-vă următoarele lucruri:

Pentru un coreean, nu există noţiunea de “Marea Japoniei”. Întinderea de apă dintre Coreea de Sud şi Japonia este cunoscută ca “Marea de Est”.

De asemenea, coreenii sunt ferm convinşi că Dokdo- mult disputatele insule dintre Coreea şi Japonia (în Japonia cunoscute ca Takeshima) – aparţin numai Coreei.

Nu este favorabil să dezaprobi unul din aceste puncte de vedere, deoarece coreenii nu vor intra în dezbateri.

Cum vi se par aceste reguli? Aţi putea să vă adaptaţi?

Discuție

7 thoughts on “10 LUCRURI PE CARE TREBUIE SĂ LE ŞTII ÎNAINTE DE A MERGE ÎN COREEA DE SUD

  1. Foarte interesante aceste reguli! Mai putin regula 9(Ham Ham)….Pe primul loc in lume candvine vorba de exercitarea dreptului de protest…Bravo lor!

    Posted by Lex0andra | 2011/11/05, 9:50 AM
  2. Foarte interesante regulile, o sa le iau pe rand. As vrea sa incerc kimchi, am auzit ca strainilor nu le place niciodata din prima, dar se obisnuiesc si ajung sa le placa, sunt tare curioasa sa vad ce gust are. Descaltarea nu e nicio problema pentru mine, si in Romania trebuie sa ma desclat inainte de a intra in casa cuiva, putini oameni spun sa intram incaltati. Soju as incerca, desi nu cred ca va deveni bautura mea preferata. Chiar as vrea sa mananc si eu orez la fiecare masa in loc de paine, ar fi mai sanatos. Sa nu zambesc ar fi mai greu, sunt obisnuita sa-mi tin zambetul pe buze chiar daca nu sunt fericita. Inghiontelile nu prea imi convin, dar era de asteptat avand in vedere ca Coreea este o tara mica cu populatie mare. Ma bucur ca nu le frica sa protesteze, dar sper ca nu va fi czul sa fie foarte dese. Urcatul pe munte ma atrage, i-am vazut pe cei de la 1N2D de atatea ori incercand si chiar as vrea sa fac si eu asta di cand in cand, dar in apropierea mea nu e niciun munte. Regula Mong-mong nu imi place deloc, ma tem ca persoanele pe care le indragesc mananca asa ceva, sper sa o interzica totusi in viitorul apropiat. Imi place cat de uniti sunt cand e vreun meci la care participa Coreea, se imbraca toti in rosu si se uita impreuna. Legat de insula Dokdo, as vrea sa aflu mai multe lucruri, stiu doar de ce cred coreeni ca le apartine, dar nu stiu de ce si japonezii cred acelasi lucru. Eu am auzit doar ce spun coreeni, asa ca si eu cred ca Dokdo e a lor, dar as vrea sa aud si ce spun japonezii, ca sa-mi fac o parere mai obiectiva.

    Posted by Madalina Dosa | 2011/11/05, 11:08 AM
  3. Din mare stiam de regulile astea,pe care le-as aplica cu multa placere daca as ajunge in Coreea,pentru ca imi par foarte interesante.Descălţarea prezinta un punct foarte puternic pentru coreeni cat si pentru mine,deoarece in felul acesta demonstrezi respectul,importanta acordata locuintei.Este foarte important sa te poti mandri cu propria ta tara,nu ma mir de ce pun asa o baza mare pe nationalism,pentru ca chiar au cu ce sa se laude si sa pretuiasca.

    Posted by Lee Hana | 2011/11/05, 11:56 PM
  4. Da,sunt reguli de care trebuie sa tinem seama daca ajungem pe acolo.Ei pun mult accent pe reguli si ordine.
    Multe dintre ele deja le stiam dar mai sunt mici detalii de care nu aflasem pana acum.
    Despre insula Dokdo si Marea de Est am aflat cu mult timp in urma …si nu stiu daca este doar dragostea mea exagerata pentru Coreea sau altceva dar sunt in totalitate de acord cu ei.Exista multe documente care dovedesc aceste lucruri.

    Posted by Yomi Midori | 2011/11/06, 8:38 PM
  5. Sa nu zambesc?😀 , ar fi cam greu sa ma obisnuiesc cu asta , si cu imbrancitul in autobuze sunt ok , cateodata am impresia ca unele persoane imbatranesc numai sa le comenteze tinerilor , concluzie b-femei *cough* in varsta *cough* sunt peste tot si au cod propriu , secret in genul la Iluminati , numai ca ele sunt mai bune in a-l tine ascuns.😉
    Pentru greve si proteste sunt mandra de ei , mai putin la taierea degetelor… (auch) , oamenii stiu sa se impuna si sa spuna ce vor , la noi nu prea sunt in serios protestatarii (deci oameni buni treceti la taiat :> ).
    Am citit cumva caine? O.O mancat?! Azorel nuuuuuuuuuuuu , am auzit de la un prieten de familie cum sunt preparatii cainii in unele tari (=__=”) , nu e prea placut si nu vreau sa le stric copilaria unor persoane ,asa ca i’ll pass that .🙂

    Posted by Angela Costina | 2011/11/08, 8:41 PM
  6. Mi-a plăcut materialul… Mulțumesc. Și eu am făcut kimchi și a ieșit foarte bun. Pe youtube sunt multe filmulețe inspiratoare… Dar nu sunt cu nimic mai prejos gogonelele mele puse cu saramură și multe alte legume și fructe. Foarte bune au ieșit goldanele. Sunt bune și rulourile cu foi NORI. Ramenul ( tăiței din făină, orez, făină cu spanac, bulion, din fasole roșie, neagră) reprezintă o mâncare de bază. Se mănâncă simpli doar fierți aldente, fierbinți, cu ouă, cu carne, legume și sosuri diverse etc. Supa de alge, servită de ziua de naștere, nu e prea grozavă… La coreeni imi place ambitia lor. Doresc sa se autodepaseasca si pun mare pret pe educatie. Scoala este in prim plan. Pe postul tv KBS World, pe care-l urmăresc des, sunt și filme documentare, știri , seriale, muzică etc.
    Noi mâncăm miei, unora dintre ei le plac câinii. E un alt mod de a privi lucrurile. Am putea exporta, avem din belșug.🙂 Am cunoscut o doamnă din Guri, o localitate din N-V-ul țării. A apreciat mâncare pe care i-am servit-o și a făcut multe poze, care mi-a arătat si poze cu mâncare de-a lor. O mâncare dintr-o poză mi s-a părut mai interesantă.🙂 Ea a numit-o ”baby fish” . La o priviră mai atentă am observat că avea 4 picioare ” peștișorul”!🙂 Mi-aduc aminte de un miel crescut de vecini. Băiețelul lor i-a pus și-un nume: Mozart. Era asa de frumos! Când a venit ”vremea” nu au putut sa-l taie pe Mozart, făcea parte din familie. … Respectul pentru persoana femină in vârstă, din familie , este caracteristic asiaticilor. Si in China e la fel și chiar și in țara rivală. In Japonia mulți cântăreți coreeni au succes. Urmăriți KBS World, merită!

    Posted by Salipops | 2016/03/25, 12:08 PM
  7. Mi-a placut articolul, desi multe din aspectele aratate in el le stiam. Romanii ar avea multe de invatat de la coreeni. Respectul, nationalismul, dorinta de a fi cat mai buni si multe altele care ne-ar ajuta sa ne recapatam respectul de sine ca natie.

    Posted by Mi-joo | 2016/03/25, 8:44 PM

Lasă un răspuns

