citeşti...
→ SOUTH KOREA DEX

FRUMUSEȚE: STIL COREEAN[1]

Textul de mai jos este o traducere a eseului Beauty: The Korean Way de Julia Yoo și vine ca o completare la articolele despre standardele coreene pentru frumusețe. Julia Yoo este o americancă de origine coreeană care este neplăcut surprinsă de schimbările culturale care se produc în țara ei de baștină după cum veți vedea mai jos.

„Slavă Domnului că ai ssang-ku-pool. Părinții tăi au salvat o grămadă de bani,” îmi spune o prietenă de familie. Ssang-ku-pool este aceea cută a pleoapelor pe care orice caucazian o are, dar este o trăsătură rară printre asiaticii din nord-est. Conform statisticilor doar 25% dintre coreeni se nasc cu această trăsătură. După ce am observat timp de mai mulți ani cultura coreeană și idolii pop coreeni, cred că am descoperit ce înseamnă frumusețea în stil coreean. Este un concept destul de profund și complicat. Frumusețea înseamnă să ai ochi mari, ten alb, un nas mic și ușor cârn, să fii înalt, să ai un obraz și gură mică. În esență frumusețea pentru coreeni presupune să arăți cât mai „alb” sau caucazian posibil. Nu am înțeles exact de ce aceea linie de deasupra pleoapelor a salvat banii părinților mei. Apoi am vizitat din nou Coreea în vara anului 1998. Știam că pleoapa dublă face ca ochii mei să pară mai mari decât alte tipuri de „ochi asiatici”, dar nu vedeam exact care este legătura între bani și această trăsătură până nu am întâlnit-o pe mătușa mea pe care nu o mai văzusem de ceva timp. Tocmai își făcuse operație estetică pentru pleoapa dublă, iar ochii ei păreau mai rotunzi. Îmi povestea încântată cum a reușit să obțină o reducere semnificativă, plătind doar 700$ pentru că îl cunoștea pe chirurg. Apoi i-a sugerat surorii mele, care nu a fost binecuvântată cu ssang-ku-pool, să-și facă operație la același chirurg. Ne povestea cum majoritatea femeilor din Coreea își fac această operație și cât de norocoasă este pentru că are relații. În acel moment m-am simțit foarte norocoasă; am economisit 700$. Dar în loc să mă bucur, am rămas tăcută. Pentru prima dată în viață m-am simțit rușinată de propria mea rasă.

Reclamă într-un ziar din Busan la o clinică de chirurgie estetică

Reclamă într-un ziar din Busan la o clinică de chirurgie estetică

Din primul moment în care am pășit în oraș și până la casa mătușii mele, am observat clinici de chirurgie estetică peste tot, însoțite de reclame în care puteai vedea modele coreene cu trăsături occidentale. Nicăieri nu am văzut un model cu ochi mici, față rotundă și un nas mic. Niciuna nu mai semăna cu figurile familiare pe care le știam de la ultima mea vizită în Coreea. Puțin mai târziu am văzut o tânără ieșind dintr-o clinică de chirurgie estetică, care purta o mască ciudată și niște ochelari imenși. Mătușa mă lămurește: masca îi protejează nasul proaspăt operat și ochelarii noile pleoape duble. Am oftat. Mă aflam în țara mea de baștină pe care nu a mai vizitasem de câțiva ani, dornică să experimentez esența ei, și m-am trezit bombardată cu McDonald’s, Nike și acele fețe cu trăsături caucaziene.  Conform site-ului Medscape „ Coreea de Sud are cea mai mare rată a operațiilor estetice pe cap de locuitor din lume.” Este ceva comun ca fetele să primească drept cadou la absolvirea liceului o astfel de operație. Tot nu înțeleg. În mod surprinzător, ambele mele verișoare și-au făcut operații estetice pentru pleoapa dublă chiar înainte de a împlini 16 ani. Pacostea operațiilor estetice a lovit și în familia mea. Acest lucru m-a făcut să mă minunez și mai mult: Ce anume îi determină pe coreeni să recurgă așa des la aceste operații? Operațiile estetice au un fel de atracție magică pentru ei-promisiunea frumuseții. În această căutare mistică și dificilă a frumuseții, femeile sunt ferm convinse că suferința și sacrificiul sunt necesare pentru a te bucura de roadele unui chip frumos.  Și această suferință nu este în van. Societatea coreeană consideră că trebuie să fii atrăgător dacă vrei un partener de viață, un stil de viață mai bun și copii mai frumoși. Și bineînțeles, un aspect mai frumos îți va aduce mai multe șanse la angajare, mai ales în domeniul afacerilor. În esență, ei cred că frumusețea trupească înseamnă fericire.

Reclamă la o clinică de chirurgie estetică pentru mărirea sânilor

În Coreea se aplică în mod absurd standarde occidentale de frumusețe. O femeie trebuie să fie înaltă, să aibă pielea albă, trăsături faciale cât mai drăguțe, picioare lungi, ochi mari și un nas perfect. Filmul „Western Eyes” redă cu exactitate lupta femeilor de origine asiatică din America pentru a căpăta aceea frumusețe occidentală. Protagonistele filmului recurg la operații estetice în căutarea frumuseții și a acceptării, și cred că înfățișarea lor, mai ales ochii, le vor face mai frumoase în ochii celorlalți. Femeile imigrante recurg la operații estetice pentru a se adapta într-o societate dominată de albi. Cu toate acestea, imigranții asiatici din film sunt într-o situație diferită de cea a mătușii mele, care nu este înconjurată de oameni albi și totuși are aceeași percepție asupra frumuseții. Deci, dacă nu mediul este determinantul acestei lupte de a arăta cât mai occidental, atunci care este? Odată cu globalizarea, cultura pop occidentală a înflorit în fiecare colț al țării. Lacoste, Estee Lauder, Ralph Lauren, Louis Vuitton și Chanel sunt câteva dintre cele mai căutate branduri occidentale. Coreenii schimbă tehnologie performantă de la companii precum LG, Samsung, Hyundai și Kia pe haine occidentale, cosmetice, și idoli pop precum Britney Spears și Justin Timberlake. Coreenii nu doar admiră acești idoli. Nu vor doar să le cumpere albumele și să se îmbrace ca ei, ci vor să arate ca ei. Poate acest lucru explică de ce majoritatea celebrităților coreene au fost sub bisturiu cel puțin o dată. Starul pop coreean Boa Kwon, care este una dintre cele mai bine cotate artiste din nord-estul Asiei, și-a făcut operație pentru pleoapa dublă și și-a ridicat nasul. Deci, precum Britney Spears a determinat multe fete din America să poarte fustele mini cadrilate, Boa a inspirat și le-a imprimat ideea că operațiile estetice sunt normale și foarte „cool”.

Autor: Julia Yoo

Traducător: Andreea Olaru

About KimSuroLover

Iubesc Coreea şi tot ce ţine de cultura acestei ţări. Când citesc, urmăresc vreun film despre această minunată ţară sau ascult frumoasa muzică kpop şi tradiţională, mă simt pe altă lume. Vreau să vă ofer şi vouă experienţe din această lume, vreau să trăim împreună bucuria şi emoţiile care ne leagă atunci când intrăm în legătură cu frumoasa lume din Ţara Dimineţilor Liniştite. Sper că nu am exagerat cu sentimentalisme, exprim doar ce simt eu şi sunt încântată să împărtăşesc cu voi aceste sentimente. Mulţumesc.

Discuție

14 thoughts on “FRUMUSEȚE: STIL COREEAN[1]

  1. da’ ei (astia care-si fac operatii estetice) nu stiu ca bisturiul nu modifica genele? :)) auzi, operatii estetice pt copii frumosi…:))

    Posted by Jean | 2012/01/27, 5:46 PM
    • Da pare amuzant la inceput😀, dar cred ca se refera la faptul ca daca arata mai bine, atrag parteneri mai aratosi si astfel si copiii vor fi frumosi. Dar daca ambii parteneri sunt operati? :))))

      Posted by KimSuroLover | 2012/01/27, 8:20 PM
  2. Trist şi în mare parte cam adevărat. Aţi văzut că în showurile TV/concerte mai apar pe micul ecran şi oameni „normali”, care sunt destul de frumoşi cu trăsăturile asiatice..cele autentice?

    În 2009 mi-a lăsat un coreean un mesaj pe facebook şi m-a întrebat dacă sunt coreeancă. Am fost oarecum uimită pentru că… nu am pic de trăsături asiatice, toată white. Mă gândesc că poate.. tipul respectiv era învăţat cu fetele „de după operaţie”.

    Posted by chokyulath | 2012/01/27, 7:37 PM
  3. Omona :(( Nu-mi place :-.< Noi am vrea asa mult sa aratam mai Sud-Coreene si ei ce fak? Dau cu picorul norocului :-< Dar ar trebui sa ne axam pe partile lor bune (Care sunt foarte multe) si sa nu luam in seama defectele, pana la urma, tot Coreea noastra ramane ^___________^

    Posted by 예소야 Roxana | 2012/01/28, 1:30 PM
    • Eu cred ca nici noi nu ar trebui sa incercam sa aratam cat mai „Sud- Coreene”, iar nici ei cat mai „occidentali”. Cred, de fapt, ca nimeni nu ar mai trebui sa incerce sa arate altfel decat este. Ati observat cat de absurd poate fi cum noi, cu trasaturile aparent ideale (din punctul lor, al asiaticilor, de vedere), dorim sa aratam cat mai asiatic posibil, dorim sa schimbam aproape toate aceste trasaturi, in timp ce ei, cu trasaturile ideale in viziunea noastra, doresc de asemenea sa le schimbe in intregime pentru a arata ca noi? Nu ar fi mai bine daca doar ne-am multumi toti cu ceea ce ne-a fost lasat de la Dumnezeu?…

      Posted by Cristina | 2012/02/02, 6:52 PM
      • Buna seara si bine v-am gasit.Nu ii judec pe cei ce-si fac operatii estetice de orice fel dar nu ii inteleg. Ma gandesc ca te pui impotiva Domnului, ca nu iti place ce a creat si vii tu o furnica (pt ca asta suntem) sa modifici lucrarea Lui. Imi cer iertare daca am suparat pe cineva cu acest comentariu, este doar parerea mea si am dreptul la opinie.

        Posted by ma-ri | 2014/09/30, 8:48 PM
  4. Roxana, st total deacord cu tine!!!
    si eu st de parere ca, ei au trasaturi deosebit de frumoase, dar..
    se pare ca nu toti au parte de asta.. si asta-i descurajaza…
    pfff…asta este…

    Posted by Roxy | 2012/01/29, 12:42 AM
  5. Wow! Atat de tare mi-as dori sa arat ca si o asiatica , iar ei nu sunt multumiti. Dar sunt sigura ca daca as fi in locul lor as vrea sa arat si eu ca albii.Dar ce nu avem ne trebuie.

    Posted by lovet1coolgirl | 2012/02/04, 2:22 PM
  6. Sunt atat de frumoase.. Multumim pentru post❤

    Posted by EvilKyu | 2012/02/24, 10:45 AM
  7. frumusetea neaturala cred ca este acolo mai bine apreciata decat la noi si nu se foloseste asa de mult bisturiul

    Posted by Ady Adelinutza | 2012/02/25, 2:53 PM
  8. E trist ca societatea lor vrea sa se apropie atat de tare de cea caucaziana mai ales ca, in ultimul timp, pe acolo nu mai exista multe lucruri demne de admirat.

    Posted by Soo Youn | 2012/02/25, 3:15 PM
  9. femeile in general au tendinta sa se considere urate si tind sa recurga la operatii estetice pentru a modifica anumite aspecte nedorite. ok, de acord cu asta, poate ai o cicatrice pe fata si vrei sa nu se mai vada, dar mi se pare un pic exagerat standard-ul de frumusete de la ei de acum. gandirea asta e un pic superficiala dupa parerea mea. Normal ca felul cum arati conteaza, dar nici chiar in halul asta. Dupa parerea mea femeile asiatice [si cele neoperate] sunt printre cele mai frumoase din lume. Tot timpul au fost considerate asa de multa lume.

    Posted by chibiwitch | 2012/02/25, 3:28 PM
  10. In ciuda tuturor acestor lucruri eu ii respect foarte mult! E normal sa vrei sa arati cat mai bine si sa iti pese de imaginea ta. Chiar daca vor sa se apropie de civilizatia caucaziana eu cred ca mereu vor fi mult mai buni :)) Adica se inspira din ceva si il fac de 100 de ori mai bun.. Asta imi pace la ei! kkk

    Posted by Yomi Midori | 2012/02/27, 12:33 PM
  11. Noi vrem sa aratam ca ei, ei ca noi.. ce chestie. Mi se pare amuzant ca in timp ce noi „visam” sa aratam la fel de bine ca fetele idoli din Coreea, ele vor poate sa arate ca Angelina Jolie.

    Posted by Andreea Constantinescu | 2012/02/28, 10:41 PM

Lasă un răspuns

